maandag, augustus 30, 2010

Cybersave Yourself

In september gaat de Cybersave Yourself najaarscampagne van start.

Deze campagne van SURFnet is gericht op studenten en medewerkers uit het hoger onderwijs en onderzoek. Het doek is om gebruikers meer bewust te maken van de veiligheidsgevaren die internet met zich meebrengt. De thema's phishing, social media, vertrouwelijke informatie, mobile computing en back-uppen staan centraal.

De website van de campagne geeft veel tips. De tips rondom social media "druk" ik hieronder af.


Wat kunnen anderen, bijvoorbeeld jouw (toekomstige) werkgever online over jou te weten komen? Te veel informatie op sociale media achterlaten kan namelijk een gevaar zijn voor je (online) identiteit. Met de verschillende gegevens die je achterlaat kan iemand bijvoorbeeld je wachtwoord raden. Ook kan het zijn dat je op basis van je online profiel wordt afgewezen bij een sollicitatie.

Hieronder enkele tips om je online identeit veilig te houden.

* Tip 1 - Pas op met wat je zegt op sociale media. Of welke foto's je op internet plaatst. Sommige informatie kan later tegen je gebruikt worden.

* Tip 2 - Gebruik een sterk wachtwoord dat niemand kan raden. Zo voorkom je dat iemand anders jouw profiel kan kapen.

* Tip 3 - Ook al gebruik je populaire sociale media niet, maak toch een profiel aan. Zo voorkom je dat iemand anders jouw naam registreert en zo jouw digitale identiteit vervalst.

* Tip 4 - Beveilig je profiel zodat niet iedereen je foto's en berichtjes kan lezen!

zaterdag, augustus 28, 2010

NS en webcare

Het werd een beetje mijn ding tijdens het volgen van de leergang 23 archiefdingen: doet de NS aan webcare.

Korte geschiedenis: ik wist in Netvibes een NS-reisplannerwidget te maken. Netvibes nam contact met me op en vroeg me of ik wilde doorgeven aan de NS dat zij graag de reisplannerwidget in hun widget-shop wilde opnemen.

Ik stuurde via de website de NS een e-mail met daarin het voorstel van Netvibes. De beloofde 5 werkdagen waarbinnen NS beloofde te reageren verstreken. Weken, maanden gingen voorbij. Nooit hoorde ik iets van de NS.

Als je op social media zoals Twitter gaat zoeken op NS, komt het verhaal altijd op hetzelfde neer. De NS zwijgt.

Vanmiddag ontving ik van Edwin Mijnsbergen (mijn 23 archiefdingencoach) een link, met de tekst: Deze is interessant voor jou. Over het terugpraten van de NS.

De NS heeft gister bij de Social Media Monitor beterschap beloofd: NS over social media

Hieronder de Slideshare van gister. Mijn discussie is niet onopgemerkt gebleven (zie 1e dia)



En nu de NS eindelijk aan webcare doet en ook de weg weet naar dit blog, hier nogmaals het aanbod van Netvibes.

Wat doet een Social Media Manager

Social Media doe je er niet zomaar even bij. Het is niet een kwestie van gewoon beginnen en doen en als het niets is dan stoppen we ermee. Met zo'n houding bouw je geen goede relatie op met de je beoogde publiek.

Most companies seem to be throwing a grenade of attention, time and money at social media instead of developing an objective, rational battle plan.

Bij het inzetten van social media moet je een doel voor ogen hebben. Wat wil ik bereiken, wie wil ik bereiken en met welke social media wil ik dat doen.

Welke toon sla ik aan, welke middelen zijn “hot”? Welke type medium kan wat betekenen voor mijn bedrijf? Doordat veel bedrijven social media er maar een beetje “bij doen”, wordt het meestal niks en komt het niet van de grond.

Het is geen klusje dat er even bij gedaan kan worden. De social media manager moet de verschillende kanalen goed kennen. En er gevoel voor hebben. Het begrip social moet niet uit het oog worden verloren. Het gaat om tweerichtingverkeer.

Het is meer dan de persberichten of rss-feeds verspreiden via twitter, hyves of facebook. Het gaat om het opbouwen van contacten.

It’s hard work to facilitate a successful platform for a social need. A lot of time, energy and commitment is needed to be successful.

Daar ligt de taak van de social media manager of community manager. En uiteraard heeft die persoon ook webcare in zijn/haar takenpakket zitten.


Leesvoer:

how-social-media-bubble-will-burst

social-media-manager-de-nieuwe-job

zou-de-social-media-manager-niet-een-community-manager-moeten-zijn/

social-media-holy-grail/

vrijdag, augustus 27, 2010

Puzzelen met Mystique

Ik was gek op pc-games. Vooral die waar je flink bij moet puzzelen. Myst was één van mijn favoriete.

Begin deze week kwam ik in de Android Market een variant van Myst tegen: Mystique.

Ik heb hoofdstuk 1 op mijn HTC gezet, en - met een klein beetje hulp van de walktrough - uitgespeeld. Hoofdstuk 1 is gratis en vast bedoeld als lekkermakertje.

Het spel is echt knap gemaakt. Mooie graphics, goeie sound en listige puzzels. Zie onderstaande video.

Downloaden met YoutubeDroid

Het komt wel eens voor dat ik een muziekje alleen kan vinden op YouTube. Maar daar kan ik dan weer niet veel mee. Ik wil het bijvoorbeeld als mp3 hebben.

Gister vond ik de oplossing: YoutubeDroid.

YoutubeDroid converteert het YouTube-filmpje van jouw keuze naar flv, 3GP, MP4 of MP3. Dat alles gebeurt online. En het geconverteerde bestand blijft 24 uur op de servers van YoutubeDroid staan. In die 24 uur kun je het afspelen, maar ook - en dat is wat ik wilde - downloaden.

dinsdag, augustus 24, 2010

Richtlijnen social media policy

Een paar recent ontvangen tweets deden me weer nadenken over wat je mag en kan zeggen over het bedrijf / organisatie waar je werkt.

Dat een organisatie een persprotocol heeft wordt als heel gewoon ervaren. Maar als het gaat over een social media beleid is de kans groot dat er flink wat weerstand is.

Op zoek naar voorbeelden van een protocol voor social media, stuitte ik op 2 artikelen van Mic Adam, manager van Vanguard Leadership. In die artikelen, die Mic schreef voor Managersonline, noemt hij zeven essentiele punten die in een social media protocol moeten voorkomen.

1. Let op uw taal

2. Wees verantwoordelijk

3. Wees discreet

4. Voeg waarde toe

5. Een 'disclaimer'

6. Een duidelijke omschrijving van de eigenaar van de informatie

7. Een paragraaf in verband met hardware en software


De eerste vier punten van Mic toegelicht en punt vijf t/m 7.

vrijdag, augustus 20, 2010

23 dingen voor rechters

Vandaag in de Volkskrant een artikel over een dreigend tekort aan rechters en hoe de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak dit wilt oplossen.

De oplossing: het inzetten van social media.

Ook dienen we opener te worden over ons mooie vak. Ga bloggen, wordt actief op websites als twitter. Die moderne dingen horen er ook bij.

Ik zie kansen voor de cursus 23 dingen voor rechters.

[ Het Volkskrant-artikel ]

donderdag, augustus 19, 2010

Spoken jagen met GPS

Tijdens de vakantie heb ik wat meer tijd gehad om met mijn HTC Legend te spelen.

Eén van de favoriete toepassingen is SpecTrek. Spoken jagen met GPS.

Het moet er ongetwijfeld gek hebben uitgezien. Ik met mijn mobieltje in de hand, rennend over de camping en maar turen op mijn schermpje.

In SpecTrek jaag je met de GPS-functie en de camera op virtuele spoken. Als de spoken binnen bereik zijn kun je ze "vangen".

Ik zie mogelijkheden het spel om te bouwen en te "jagen" op welke doelen dan ook.

Geef het beestje een naam

Als het moment is aangebroken van het aantrekkelijker maken van het intranet, is het ook tijd geworden na te denken aan de benaming van het intranet.

Waarom zou je alleen veel tijd en geld investeren in het uiterlijk en aan de inhoud en waarom niet aan de naamgeving?

Ook de naam kan bijdragen aan de volwassen uitstraling van het intranet. Een goeie naam kan de promotie van het medium een flinke zet in de goede richting geven.

A catchy name, consistent use and good marketing may be just the thing to give a new intranet a vital boost.

[ bron: www.steptwo.com.au ]

Moet intranet sexy zijn?

Een intranet moet er goed uitzien, en regelmatig worden bijgewerkt. Als het intranet er slecht uitziet en niet wordt ververst, krijgt het niet de aandacht die het verdient. Het geeft het signaal af dat het als medium onbelangrijk is.

It should say: this is a high quality site built by professionals who care about delivering an effective solution that works...

Een goed ontworpen en up-to-date intranet laat zien dat de organisatie bereid is om te investeren in intranet, en dat het een belangrijk platform is voor het leveren van informatie en hulpmiddelen.

Een intranet hoeft, of sterker nog moet, er niet hetzelfde uitzien als de website.

Bij het Zeeuws Archief hebben wij hiervoor ook gekozen. Er bleek zelfs bij het personeel verwarring te bestaan of informatie op de website stond of op het intranet. De 2 leken erg veel op elkaar. Door de vernieuwing van de website eerder dit jaar is dit niet meer het geval.

De vormgeving van het nieuwe intranet zal sterk afwijken van de website. Dit is een duidelijk opdracht geweest aan het ontwerpbureau.

Ten eerste om verwarring te voorkomen. Maar meer nog omdat we bij intranet meer de nadruk willen leggen op de functie van hulpmiddel.

...intranet should not look the same as the public website. These differences should be reflected in the design of the two sites.
Without the marketing or selling aspect, intranets should also be much simpler and cleaner, focused much more on being useful than attractive.

Moet er dan helemaal geen aandacht worden besteedt aan het uiterlijk? Tuurlijk wel. Dat schreef ik aan het begin al. Ook het uiterlijk van een intranet is belangrijk.

Maar het aantrekkelijke moet vooral zitten in de inhoud.

So, a sexy intranet isn’t one that just looks stunning—it’s also one that offers real value and, in the end, helps builds confidence in the company. When this is done well, it can boost morale, enhance communication, increase efficiency, develop a greater sense of corporate culture and community, and provide an extremely effective and secure way to distribute relevant information. That’s sexy, right?

[ bron: www.steptwo.com.au & entrepreneurindia.in ]

zaterdag, augustus 14, 2010

De 4 doelen van intranet

  1. Intranet heeft een functie als bewaarplaats;
  2. Intranet kan de samenwerking bevorderen (als dit goed wordt gemanaged, want er kan snel wildgroei ontstaan);
  3. Intranet kan een rol spelen bij het ondersteunen van concrete activiteiten (bijvoorbeeld het online invullen van formulieren); 
  4. Intranet heeft een communicatierol.
Dit zijn de vier doelen van een intranet volgens James Robertson.

Intranet expert James Robertson publiceert al jaren over intranet en content- management. Met zijn adviesbureau Step Two Designs adviseert hij organisaties bij het ontwerp en de ontwikkeling van hun intranet. In 2003 werd James Robertson door CMS-watch uitgeroepen tot 'One of the top 25 thought leaders in Content Management'
Deze vier doelen besprak hij tijdens het Congres Intranet 2010 dat op 16 maart werd gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht.

Huib Koeleman was aanwezig en schreef een verslag.

Tijd voor een spelletje

Linkbuilding

SocialMedia Monopoly